Aanmeldportaal Tijdelijke Zorg Amsterdam

Vanaf 16 juli belt u 088 - 383 3300 voor tijdelijke opname in de ouderenzorg
 
 
Tegenwoordig wonen ouderen steeds langer thuis. Het kan gebeuren dat er een situatie ontstaat dat dit niet meer gaat, bijvoorbeeld na een val of door een delier bij een infectie. Tijdelijke opvang is dan snel nodig.

Met dit telefoonnummer kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week patiënten aanmelden voor tijdelijke opname in de ouderenzorg. Het gaat om eerstelijns verblijf (ELV) en crisisopname (WLZ) in Amsterdam. Dit telefoonnummer is hetzelfde nummer dat ook wordt gebruikt voor het Aanmeldportaal Amsterdam Noord.

Wat verandert er voor u
Voorheen moest u verschillende zorginstellingen bellen om te kijken of er plek was. Dat kostte u en uw patiënt onnodig tijd. Dit is vanaf 16 juli verleden tijd. De voordelen:

  • u hoeft maar 1 telefoonnummer te bellen,
  • u hoort direct of er een bed beschikbaar is,
  • een deskundige medewerker regelt samen met u een opname. 
  • alle informatie vindt u op www.aanmeldportaaltijdelijkezorgamsterdam.nl

Hoe werkt het? De stappen op een rij

  1. Voordat u belt, verzamelt u de gegevens van de patiënt. Zo kunnen we u zo snel mogelijk helpen. Kijk voor de benodigde gegevens naar de Route voor Huisartsen tijdelijke Zorg.
  2. U belt het telefoonnummer 088 - 383 3300 voor het regelen van de opname.
  3. U voert de postcode van de patiënt in en wordt direct doorgeschakeld naar de ouderenzorgorganisatie in het woongebied van de patiënt. 
  4. Mocht er geen bed vrij zijn, dan kunt u uw patiënt op een wachtlijst plaatsen. U wordt teruggebeld zodra er een plek vrij is.
  5. Tijdens kantooruren kunt u dit nummer bellen voor zowel aanmeldingen als algemene vragen over tijdelijke opname en/of consultatie.
  6. Het nummer is buiten kantoortijden alléén te gebruiken voor aanmeldingen tijdelijke zorg.

Belangrijk

  • Bespreek, voordat u belt met uw patiënt/familie, of men voorkeur heeft voor opname dichtbij huis of elders in Amsterdam.
  • Als u een opname aan ziet komen of kunt plannen, bel ons dan op werkdagen tijdens kantooruren. Zo hebben we voldoende tijd om de opname samen met u en de patiënt goed te regelen. En is het telefoonnummer in de avonduren beter bereikbaar  voor dringende zaken.

Geen bed in de regio? 
Het is niet de bedoeling dat u als huisarts blijft rondbellen. Zorgverzekeraars hebben zorgplicht en moeten zorgverleners hierin bijstaan. Voor zorgbemiddeling wijzen we u naar http://www.zorgverzekeraars.nl/zorgbemiddeling/ .                                               

Komt u er met de zorgverzekeraar niet uit, dan kunt u dit melden bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

Uw feedback is welkom
Het aanmeldportaal is een nieuwe manier van werken. De eerste drie maanden houden we extra in de gaten hoe het loopt. Daarom ontvangen we graag uw feedback via huisartsenkringamsterdam@lhv.nl
 
Meer informatie op www.aanmeldportaaltijdelijkezorgamsterdam.nl
Hier vindt u meer informatie waaronder de Route voor Huisartsen tijdelijke Zorg met alle stappen en het afwegingsinstrument voor triage.

Met vriendelijke groet,

Namens Amsterdamse organisaties voor Verpleging & Verzorging 


Petra van Dam, Amsta
Eric Hisgen, Amstelring
Ronald Schmidt, Cordaan
Lucas Venneman, Evean
Jan van Wijk, ZGAO
 
 
P.S.  Het telefoonnummer is niet bedoeld voor patiënten, alleen voor huisartsen.